Opatówek 62-860, ul. Kościelna 1; mail: muzeum@opatowek.pl

 

 

 

Projekt i wykonanie: Jacek Antczak

 

Wystawy czasowe             

 

Luty - kwiecień 2017 r.
"Od Kleopatry do Nelsona
Jubuleuszowy bal kostiumowy królowej Wiktorii"


W piątek 10. lutego otwarto nową wystawę w Opatówku.



 
Została ona  wypożyczona z  Muzeum Zamkowego w Pszczynie, które przygotowało tę wystawę wspólnie z Archiwum Lafayette’a Victoria & Albert Museum w Londynie i  Archiwum Królewskim w Windsorze.

 

Wystawę tworzą 53 fotografie pochodzące z Archiwum Lafayette’a w Victoria & Albert Museum w Londynie, stanowiącego jedną z najbardziej znaczących brytyjskich kolekcji szklanych negatywów z okresu późnowiktoriańskiego i edwardiańskiego, uzupełnione 1 zdjęciem ze  zbiorów Archiwum Królewskiego w Windsorze. Bal w Devonshire House był ostatnim tego rodzaju królewskim przyjęciem w historii Wielkiej Brytanii. Odbył się 2 lipca 1897 r. w celu uczczenia Diamentowego Jubileuszu Królowej Wiktorii upamiętniającego 60-lecie jej panowania.

 

 Fotografie postaci w kostiumach inspirowanych Wschodem i Zachodem ukazują szeroką panoramę elity towarzyskiej Wielkiej Brytanii z roku 1897,wciągając widza w krąg jej wyobrażeń na temat literatury, opery, teatru, poezji oraz malarstwa minionych wieków. Portrety uczestników balu w Devonshire House przedstawiają ich w czasie, gdy znajdowali się u szczytu swej pozycji społecznej, a bogate stroje świadczą o nieprzeciętnej zamożności. Uczestnicy balu wcielili się w wielkie postacie historyczne i legendarne Wschodu, takie jak Kleopatra, Semiramida lub królowa Saby, jak również w monarchów oraz mitologiczne, literackie i historyczne osobistości zachodniego świata, by wspomnieć o królu Ryszardzie Lwie Serce, Marsie, Beatrycze czy admirale Horatio Nelsonie.



 
Na wystawie za pośrednictwem wybranych kostiumów, objaśniony został późnowiktoriański świat idei, pojęć i wyobrażeń. Teksty, opisujące i analizujące wysoce skomplikowane stroje i bogactwo klejnotów, przenoszą nas w sferę historii, opery, literatury, malarstwa i poezji. Co szczególnie godne podkreślenia, przedstawienia postaci orientalnych ilustrują, w jaki sposób Wschód był postrzegany, rozumiany i interpretowany przez mieszkańców zachodniego świata w XIX w. Dopełnienie wystawy stanowią cztery historyczne kostiumy  drobiazgowo i ze znawstwem zrekonstruowane na podstawie fotografii z Archiwum Lafayette’a. Ich twórczyniami    są absolwentki artystycznej uczelni Wimbledon College of Art w Londynie.



Na gości zwiedzających wystawę czeka również zaaranżowane atelier   fotograficzne, w którym z  -  wykorzystaniem scenograficznego tła, kostiumów oraz rekwizytów można się wcielić w postacie z wielkiego balu ku czci królowej Wiktorii i wykonać pamiątkowe zdjęcie.

 O wielkim balu w  Photographic News, 9 lipca 1897 r. napisano:
Na historyczny bal u księżnej Devonshire w zeszłym tygodniu zamówiono studio fotograficzne, obiektyw zaś był, jak się okazuje, ze wszech miar niezbędny, aby uwiecznić niezwykle wiernie odtworzone kostiumy, w jakich pojawili się goście. Wśród nich nie zabrakło najznakomitszej śmietanki towarzyskiej, od rodziny królewskiej poczynając. Kostiumy zaś wyobrażały postaci najznamienitszych mężów i kobiet w historii. Dzięki fotografii bez wątpienia udało się uwiecznić zarówno bal, jak i jego uczestników, a w przyszłości, kiedy wydarzenia tego wspaniałego roku ktoś spokojnie opowie łagodną prozą, wartość owego fotograficznego zapisu będzie niezwykła.




 
Wystawa miała odpowiednią oprawę, artyści scen łódzkich i studenci Akademii Muzycznej w Łodzi Aleksandra Łaska – sopran, Agata Szmuk – mezzosopran, Przemysław Rezner – baryton i Nadieżda Pawlak – fortepian wystąpili z odpowiednim programem m. in. arią Kleopatry z opery Juliusz Cezar Haendla oraz dziełami Mozarta i Pucciniego.



Na otwarcie przybyło ponad 250  gości.

Zapraszamy!


   

 

TABLICZKI MASZYNOWE  W ZBIORACH

MUZEUM HISTORII PRZEMYSŁU

              W piątek 2-go października 2015 r.  
 o godzinie 17.00 otwarcie najnowszej wystawy czasowej w budynku Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku.


Wernisaż wystawy uświetni koncert młodzieży z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Kaliszu.

Tematem tej wystawy są tabliczki znamionowe pochodzące z maszyn z WSK.

Muzeum kolekcjonuje już od lat dawne maszyny w tym krosna tkackie, maszyny parowe i inne, nadto fortepiany, tkaniny, dzianiny, ceramikę.  Praktyka muzealna pokazuje jednak, że nie wszystko da się ocalić, trudno sobie przecież wyobrazić zachowanie np. całej tkalni, czy działu produkcyjnego z setkami maszyn. To co można robić, to chronić pamięć. Takiej ochrony podjął się dyrektor Zakładu Procesów Specjalnych WSK „PZL Kalisz” Pan Wiesław Giera. Przedsiębiorstwo WSK „PZL Kalisz” posiada bogatą, choć niedługą  historię w porównaniu z innymi fabrykami. Powstały one w 1941 r. pod nazwą  „Zollern – Werke – Weser Flug” i zajmowały się remontem sprzętu wojennego. Przez kolejne lata fabryka ciągle  doposażyła się w różnorodne maszyny. Od roku 2003 nastąpiła pewna forma.
Dzięki postawie dyrektora Giery rozpoczęto gromadzenie tabliczek znamionowych z likwidowanych maszyn, ażeby zachować na trwale pamięć o dziedzictwie technicznym kaliskiego przedsiębiorstwa.  Aktualnie dyrektor W. Giera zdecydował się przekazać je do zbiorów muzealnych. Jest ich w sumie 164. Najstarsza to tabliczka z honownicy z 1933 r. firmy „Hille” z Drezna, a najmłodsza z 2013 r. podarowana została przez producenta pieców do azotacji. Najciekawszą z kolei jest tabliczka amerykańskiej obrabiarki wyprodukowanej dla francuskiej firmy „Burton Fils”.  Tabliczki pochodzą aż z 22 państw z 3 kontynentów Ameryki Płn., Europy i Azji.

Kolekcja ta ma ogromne znaczenie dla zachowania dziedzictwa przemysłowego nie tylko regionu, ale też kraju. WSK w Kaliszu bowiem był i nadal jest potężnym pracodawcą.

Z zakładem tym są związane liczne wspomnienia ludzi tam zatrudnionych, dzięki niemu do Kalisza przybyło wielu specjalistów podnosząc poziom kultury materialnej i technicznej miasta i regionu. Tak więc historia przemysłu to również historia cywilizacji, kultury ale też i polityki. Dzięki kolekcji tabliczek będzie można to również sobie uświadomić. Pan Wiesław Giera nie ograniczył się tylko do samego gromadzenia, ale dzięki swojej pasji i zacięciu naukowemu dokumentował tę kolekcję i przygotował praktycznie gotowy katalog tego zbioru. Oczywiście temat gromadzenia nie jest zamknięty i Muzeum w Opatówku jest gotowe do rozszerzenia kolekcji na inne przedsiębiorstwa, ażeby w ten sposób zachować ich codziennie wypracowywane dziedzictwo materialne.



 

Zapraszamy serdecznie!